2012. november 23., péntek

Szobatisztaság és almozás

A nyuszikat alaptermészetüknél fogva nagyon könnyű szobatisztaságra nevelni. Mindenek előtt fontos tudni a nyusziról azt a tényt, hogy oda fog üríteni, ahol érzi a szagot. Az alapfelszerelés beszerzésénél már volt szó a nyuszi wc-ről. A ketrecet nem érdemes almozni, csak és kizárólag a wc-t, mert ha az egész ketrecet almozzuk, nem fog szobatisztaságra szokni a nyuszi, hanem össze-vissza fog bogyózni és pisilni. Ráadásul a legtöbb nyuszi kiszórja maga alól a forgácsot és inkább a sima műanyagon fekszik. Én javaslom, hogy a teljes szobatisztaság kialakulása után tegyünk szőnyeget a ketrec aljába, mert könnyen kialakulhat talpfekély vagy sarokkopás, ráadásul a nyuszi sokkal szívesebben fekszik a szőnyegen!

- A wc-be a legtökéletesebben megfelelő alom a fapellet. Miért is tudom ezt ennyire ajánlani? A fapellet tökéletesen magában tartja a szagokat és nedvességet és könnyű takarítani, nem poros, és semmi baja nem lesz tőle, ha belekóstol.
- Macskaalmot még véletlenül se tegyünk be neki, mert a nyuszi meg fogja kóstolni, és a legtöbb macskaalom mérgező a nyuszi számára
- Forgácsot használhatunk, de nem célszerű, mert nem tartja meg jól a nedvességet, büdös és a nyuszi lábára, szőrére ragadva pillanatok alatt széthordja a ketrecben és a szobában is.

Azt szokták javasolni, hogy várjuk meg, amíg az új jövevény kiválasztja magának azt a sarkot, ahová rendszeresen elvégi a dolgát, majd oda tegyük be neki a wc-t. Ez is egy jó megoldás, de elmesélem az én verziómat, hogy én hogyan csináltam.
Én választottam ki a helyet, ahová betettem Artúrnak a wc-t. Amikor bogyózott, nem dobtam ki a bogyókat, hanem szépen belepakoltam őket a wc-jébe. Amikor pisilt, nem töröltem fel rögtön, hanem egy kis almot belemártogattam, átitattam vele, és azt is visszatettem a wc-jébe. Ezek után ecetes szivaccsal áttöröltem minden alkalom után a ketrec alját. Ez az első 2-3-4 hétben kicsit macerás, de így könnyen meg tudja tanulni a szobatisztaságot. Fontos, hogy ne használjunk vegyszereket (domestost, flóraszeptet meg semmit). Az ecet önmagában elveszi a szagokat, így csak azon a helyen fogja érezni, ahová szeretnénk, hogy járjon rendszeresen. Sok nyuszi a bogyózással nem lesz teljes mértékben szobatiszta és a ketrecen belül össze-vissza IS fog bogyózni, de a pisit rövid időn belül csak és kizárólag a wc-ben fogja elvégezni.
A szobában sem fog bogyókat elhagyni amerre csak jár, hanem visszamegy majd a helyére elintézni a dolgot.

Ha a nyuszi felmegy az ágyra, számítsunk rá, hogy ez a hely kivétel lesz a szobatisztaság alól. Mivel itt sok időt töltünk, itt erőteljesebb lesz a szagunk, így a nyuszi úgy fogja érezni, hogy jelölnie kell. Ezt megoldhatja az ivartalanítás, de van amelyik nyuszi a műtét után is rápisil az ágyra, habár egyébként pedig teljesen szobatiszta. Erre a legegyszerűbb megoldás, hogy ne engedjük a nyuszit az ágyon garázdálkodni.

Ha már megtanítottuk a nyuszit a szobatisztaságra, de ő elkezd ivarérett lenni 5-6 hónapos kora körül, előfordulhat, hogy tojik a szobatisztaságra, és jó felnőtthöz illően elkezdi megjelölni a területét. Főleg a bak nyuszikra jellemző az ugrálás közben hátra kilőtt bűzös vizelet. Ezt a dolgot teljes mértéken megszünteti az ivartalanítás!


1 megjegyzés:

  1. Kedves Adrienne!
    Nekem egy oroszlánfejű törpe nyuszink van.8 hetes kora óta van nálunk, most 1 hete. Már 1 helyre pisil, viszont mindenhova kakil. A pisis almot is eltolja és inkább az alom mellé, a tálcára fekszik.

    Tudnál segíteni, mit tehetünk, hogy ne így legyen? :)

    Köszönettel: Ildikó

    VálaszTörlés